lördag 11 juli 2009

Fasta

Vi har snart avverkat en tredagarsfasta för festivalen nu. Jag älskar att fasta, det gör dig så koncentrerad, disciplinerad och skarpsynt. Du blir som ett lejon i anden! Våra bibelskoleelever fastar för andra eller tredje gången nu, och det är så kul att se dem ibland. Första kvällen stod en tjej och mixade frukt och juice, och så såg hon ett paket kex, tittade på mig och frågade: "Är det okej om jag mixar ner dem med?". Egentligen är det ju inte annorlunda än om hon skulle mixa ner lite mjöl och socker, men det handlar mest om samvetet.

Den bibliska fastan har inte ett dugg med självsvält och utseendefixering att göra. Jag minns första gången jag träffade en som fastade, han hette Kofi, kom från Ghana och fastade en vecka innan han skulle fylla 25. "Jag vill att det ska bli ett bra år" förklarade han för mig. "Han är fanatisk" tänkte jag, men blev samtidigt lite impad. Nu har jag förstått, och fått erfarenheten av, att fastan verkligen gör hela skillnaden! En kristen som lever i bön och fasta håller sig fräsh i anden. Och det vill jag vara, speciellt nu inför festival och allt!

Tjejernas vän som ville döpa sig var inte där när de hade bestämt träff, så vi åkte runt och letade lite efter henne, men eftersom de inte visste var hon bor så är det lite svårt. De kommer säkert träffa henne nere på stan snart igen, och få en ny chans.

Igår när vi var på väg till Asfaltova Basa för att bjuda in våra församlingsmedlemmar till möte här hemma på söndag, så small min ena flipflop av. Missionär som man är så har man ju alltid nål och tråd i väskan, så det vara bara att försöka sy ihop gummitoffeln så gott det gick. Fick dem av min bror förra sommaren, så det är med en tår jag slänger dem.. kanske ska försöka limma först?

Nu ska jag rätta färdigt proven som bibelskolan haft, och sen sätta mig med lite festivalplanering, det börjar snart bli dags! Igår hade vi repetitioner flera timmar, jag sjöng så jag inte hade någon röst kvar nästan..

2 kommentarer:

  1. hej maria!
    kikar in på din blog lite då o då,,, kul att u lagt upp den facebook, så jag hittade den :D
    asså, så otroligt inspirerande o rörande o läsa om ert arbete!! sitter här o har blött ner en halv toarulle nu nästan ;) haha, nästan iaf, så starkt!!

    du skriver så bra oxå!! om jag känner mej lite slö o inte har nån ork, så är de bara o läsa om vad ni gör så kommer elden i mej igen!!

    TACK!! för vad du gör, skriver, hoppas fler hittar hit o blir berörda!!

    all guds välsignelse o stora kramar
    linnea (från alingsås, tidigare mölnlycke)
    hälsa ann-louise oxå med en stor kram :D

    SvaraRadera