fredag 17 juli 2009

Frälsning, helande, befrielser = festival!

Jo, jag skrev ju att jag inte tänkte undervisa husförsamlingen så mycket igår, men tror du jag kan hålla mig från att predika lite? Jag menar, när alla ändå är samlade..

Så vi läste om när Jesus höll cruisade
i lukasevangeliet 6, hur människor kom för att höra honom prata och för att bli helade, och samtidigt så blev alla som hade onda andar fria. Vi läste johannes 14 där Jesus säger till sina lärljungar att gärningar som dessa ska ni göra, och större än dessa. Sen såg vi hur stora mirakler skedde genom apostlarnas händer i apostlagärningarna 5.

Jag sa till dem "och varför? För att de predikade om Jesus. För att de predikade frälsning, helande, befrielse. Det är ju Jesus i ett nötskal.
Det är Jesus p
ersonifierad. Det var de första kristnas predikan, det var deras liv. Och det är det vi predikar, frälsning, helande och befrielse. Det är därför vi kommer att få se Gud göra mirakler nästa vecka."


Alla hade blicken klistrad vid mig, så jag fortsatte: "Det är därför vi kommer att se muslimer ge sina liv till Jesus, det är därför vi kommer att få se narkomaner slänga sprutan för gott, ungdomar bli fyllda med framtidshopp och tro.

På söndag nästa vecka kommer vi att titta på varandra, trötta, men otroligt glada, och förundra oss över mannen som kom med krokig rygg stödd på en käpp och som sprang runt lokalen innan mötet var slut. Iskra och jag kommer att stå med tårar i ögonen när vi minns kvinnan vars ena ben var kortare än de andra, men som växte ut mitt framför ögonen på oss. Vi kommer att hoppa av glädje över den lilla dövstumma flickan som plötsligt fick sin hörsel tillbaka och började härma ord."

Det känns att det här är en festival som hela församlingen gör tillsammans, inte bara "svenskarna", utan alla. Det är så kul.

Har en välplanerad dag framför mig, har redan varit uppe i två timmar nu, är så tacksam att jag får vara just här, just nu.

Och om du läser det här, som välsignat mig med mer pengar: TACK! för jag vet inte vem du är..

2 kommentarer:

  1. Alltså, vilket underbart liv ni/vi lever! Gud är bäst och ni komer ha en sån fantastisk festival! Rock on så det slår härliga till! under och tecken!

    Guds fetaste välsignelse över er och dig!

    Kram // ÖviksLinda

    SvaraRadera
  2. önskar er all lycka och välsignelse innan o under festivalen!! så spännande!! ska bli kul o läsa om under o tecken är framöver :D
    skönt o få sol o värme oxå!!

    har haft en veckas semester snart, o njutit av sol o bad varje dag, i mitt lilla svenska medelhav :D

    massa kramar linnea

    SvaraRadera