tisdag 4 augusti 2009

Kärlek på burk!!

Igår kom Ylva Hamrén och tre av barnen hit till oss på basen. När de kommer är det alltid som självaste julafton. De hade med sig hushållsost, svenskt underbart bröd, kanelgifflar, vaniljsås, mjukost, kaviar och en massa godis.

Men så hade Tommy skickat med en hälsning till mig. "Jag kunde inte skicka ner några pistvakter, så det blev en burk hjortronsylt istället!".

Ölen Norrlands Guld: Släng dig i väggen! Det äkta guldet täcker marken på norrländska myrar och dess mylta kan få vilken hårding som helst att smälta efter bara ett litet smakprov. Jag älskar hjortron! Tack Tommy! Nu ska jag köpa massa vaniljglass, värma på sylten lagomt mycket, ringla den över glassen och NJUTA tillsammans med teamet!!

Jifka döpte två i Jakoruda i helgen! Hon åkte till sin släkt, och ringde mig på söndagen när hon kommit hem igen. Hon har döpt två kvinnor och bett med en till dopet i den helige Ande! "Jag ville undervisa dem om kvinnor i tjänst för Gud när jag samlade dem, men det blev så många ofrälsta där att jag bara vittnade om Jesus istället, och nu är det en till som vill döpa sig nästa gång!", berättade hon över telefonen. Såå kul!


Vi jobbar på med uppföljning efter festivalen här, vi har redan flera stycken som kommer att börja bibelskolan i höst och snart kommer vi börja döpa i massor.


I lördags var jag ner till vårat kebabställe där mamman i familjen blev frälst och helad på festivalen. Hela familjen är turkar och kulturmuslimer. När jag berättade för henne om flera andra helanden som hon inte hade sett, vinkade hon till sig sin sondotter och berättade entusiastiskt dessa helandeberättelser för henne. Hon visade mig sitt barnbarns hand och ena fingret var böjt och stelt. "Det här borde väl Gud kunna fixa va?!" sa hon till mig och tittade hoppfullt på mig.

Det var så underbart att få se nyfikenheten i den 17-åriga tjejens ögon när jag berättade det ena helandet efter det andra. Nu har vi bestämt att vi ska träffas någon dag och så ska jag be för hennes finger.


Nu ska jag städa toaletterna, lyfta lite skrot för gäddhänget (eller mot kanske?) och så vill jag hinna bättra på brännan lite inför Sverige innan lunch..

2 kommentarer:

  1. hallåj!!
    kan tänka mej att svensk mat mm kan va efterlängtat ibland.. :D så kul för er!!
    ska du tbax till sverige?? för att stanna eller hem en visit?? äh,, skriver på facebook istället,, (om du vill svara) :P
    kram linnea

    SvaraRadera
  2. maria du är fantastisk! jag lipar alltid när jag läser din blogg!
    och även jag blev nyfiken... S V E R I G E??? Do tell!

    SvaraRadera