söndag 21 juni 2009

Lärljungaträning

Ni som följt min blogg ett tag känner till Jifka, en av våra husförsamlingsledare. Hon är tvåbarns mamma, jobbar som städare på en skola, husförsamlingsledare och brinner för människors frälsning. Förra veckan kom hon bekymrad till mig och frågade: Maria, är det verkligen synd för en kvinna att döpa? För då lever jag i synd."

Det finns pastorer som totalt förvirrar människor vars högsta önskan är att leva ett äkta liv med Jesus, och jag fick ta en lång stund och undervisa henne om bibelns syns på kvinnor och kvinnor i tjänst. För varje bibelvers vi läste, och ju mer övertygad hon blev om att det inte alls är synd för kvinnor att döpa, predika, kasta ut onda andar eller be för sjuka så växte hennes leende sig allt större. "Maria, tack!" sa hon när vi var klar, "det känns som om jag fått livet tillbaka nu, jag är fylld
av tro igen!".

Nu är Jifka uppe hos sin släkt i Jakoruda, och innan hon åkte ringde hon mig och sa "Kan du ge mig två biblar, för jag vill inte komma hem igen förrän jag bett med någon till frälsning!".

Att träna lärljungar är det bästa som finns! Att se dem växa, hitta ett eget liv i Gud, lära dem be, fasta, vittna, predika, döpa, vinna människor, njuta av livet! Ja, allt det där som det kristna livet handlar om, det finns inget bättre än det.

Nu kom Moses precis och tittade på mig med sina stora, bruna, fina ögon och sa: "Maria, kan du söva oss?" (basens ord för att natta). Så nu ska jag gå in och krypa upp i sängen med dem och avsluta Ringaren i Notre Dame, vi läste halva igår, och nu vill vi se hur det går för Esmeralda och Quasimodo.

Imorrn ledig dag, kanske det blir poolen då? Vi får se, 10-dygns prognosen säger regn, regn, regn..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar