söndag 18 oktober 2009

6 baptised in the Holy Spirit!

Haha!.. jag skrattade för mig själv och hela jag log inombords. Hade predikat om den Helige Ande och dopet i eld så levande och inspirerande jag någonsin kunde i husförsamlingen uppe i Jakoruda. Nu satt jag på huk och hade börjat be för en av dem som ännu inte talade i tungor.

Inträngda i det lilla rummet var några som jag döpte i våras, några som jag träffade för andra gången, och ytterligare några som jag känt nu i ett par år. Den lilla husförsamlingen som började med en enda familj har på ett halvår vuxit och nu var vi runt 15 vuxna samlade.

Det är lite speciellt att be med människor till andedop när resten av de församlade inte alls är djupt försjunkna i bön, utan hänger över din axel, nyfiken på att se hur det går till när tjejen framför dig börjar tala i tungor.

Haha, tänkte jag. Såå osvenskt! Och jag kände den Helige Andes välbehag på insidan.

6 stycken började tala i tungor för första gången i lördags! De fylldes med en kraft som är mäktig att göra mirakler utöver det vanliga. Samma kraft som skapade världen får nu plats i deras kroppar. En enda bön kan nu öppna döva öron och kalla människor tillbaka från döden. Det är häftigt!

Och där stod jag på huk, log för mig själv och såg hur tjejen framför mig började röra på läpparna och osäkert uttalade hon de första, okända orden på ett språk hon inte förstod. Hon är förändrad för all framtid.

Haha!.. tänkte jag för mig själv, och fortsatte med nästa tjej..
----

Haha!.. I laughed to myself and smiled within. I had preached about the Holy Spirit and the baptism in fire as vivid and inspiring as never before in the house church in Jakoruda. Now I was sitting on the floor, praying for one of the girls that did not yet speak in tounges.

Sqeezed into that litle room were some that I baptised this spring, some that I now meet for the second time and some that I now have known for a couple of years. The small house church that begun with only one family have in six months grown and we were now about 15 adults gathered.

It´s kind of special to pray with people to the baptism in the Holy Spirit, when the ones gathered surely are not in deep prayer them selfs, but are hanging over your shoulder, curios to see how the girl infront of you starts to speek in tounges.

Haha! I thought to myself. Soo non-swedish! And I feelt the Holy Spirit smiling.

6 people began to speek in tounges for the first time in their lives this saturday! They were filled with a power mighty to do miracles beyond the ordinary. The same power that created this earth now lives within them. One single prayer can open deaf ears and recall people from the grave. That's cool!

And there I was, sitting on the floor smiling to myself, watching the girl in front of me starting to move her lips, and how she unsecure pronunced the unknown words of a language that she didn't understand. She is now changed for eternity! Haha!.. I thought to myself and continued to pray for the next girl..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar